انواع بست داربستی

انواع بست داربستی

خلاصه :در بستن سازه‌های داربستی که در ساخت ساختمان‌ها و سوله‌ها  کاربرد دارد، برای اتصال محکم لوله‌ها به یکدیگر به بست‌های داربست نیاز داریم. بست‌های داربست انواع گوناگونی دارد که از نظر ویژگی‌‌های بارز به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شود.

قبل از آنکه بخواهیم انواع بست داربست را به شما معرفی کنیم، برای آن دسته از افرادی که نمی‌دانند درباره چه چیزی صحبت می‌کنیم باید بگوییم که برای ساخت یک سازه یا بنا از تجهیزاتی استفاده می‌شود تا کارگران بتوانند در ارتفاع بالا به راحتی کار کنند. برای این کار به تجهیزاتی نیاز است تا کار کردن در ارتفاع بالاتر از چند متر را آسان و ایمن شود .عمده این تجهیزات شامل لوله های مخصوص و انواع بست های داربستی هستند.در ادامه با فولاد بست همراه باشید تا این تجهیزات را برای شما معرفی کنیم.

لوله داربستی

لوله داربستی نوعی لوله خاص درزدار است که عمدتا از جنس کربن استیل با درجه ST35  و یا  ST37 ساخته می‌شود. این صفحات فولادی در بازار به نام ورق سیاه شناخته می‌شوند. به همین دلیل به لوله‌های داربستی لوله سیاه می‌گویند. لوله‌های داربستی در ابعادی به طول 3 و 6 متر و ضخامت 2، 2.5 و 3 میلی متر تولید می‌شوند. برای بستن داربست فلزی علاوه بر لوله 5، شما به وسایل دیگری نیز نیاز دارید که آن بست داربست است. بست‌ داربست در بازار در مدل‌های گوناگونی موجود است که در ادامه قصد داریم به بررسی انواع آن بپردازیم.

بست داربست چیست؟

در بستن سازه‌های داربستی که در ساخت ساختمان‌ها، سازه های مرتفع ، سوله‌هاو …..  از بست داربست استفاده می شود، به طوریکه هنگام اتصال لوله های داربست به یکدیگر به انواع بست های داربستی نیاز داریم. بست‌های داربست انواع گوناگونی دارد که از نظر ویژگی‌‌های بارز به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شود.

انواع بست داربست

بست تک پیچ

این مدل بست در هنگام اتصال لوله‌های داربست را تحت فشار زیادی قرار نمی‌دهد و کاربرد آن بیشتر برای مصارف دکوری است و به عنوان بست داربست برای ساخت ساختمان به کار برده نمی‌شود. وزن حدودی این بست در نوع سبک آن 650 گرم و در نوع سنگین 850 است.


بست دو پیچ

برای بستن لوله‌ها به حالت تقاطعی از بست دوپیچ استفاده می‌شود. همانطور که از نام این بست مشخص است برای اتصال آن به دو پیچ نیاز است. در این روش اتصال، زمان کمتری به نسبت سایر روش‌ها صرف می‌شود و بستن آن نیز ساده‌تر است. وزن تقریبی این مدل بست 1400 گرم است. اجزای تشکیل‌دهنده بست دوپیچ شامل 2 عدد برگه، 1 عدد کنده، 2 عدد مهره و 2 عدد واشر است.

بست چهارپیچ

بست چهارپیچ یکی از پرکاربردترین انواع بست‌های داربست است که برای بستن آن لازم است تا لوله‌ها زاویه 90 درجه با یکدیگر داشته باشند. جنس این مدل داربست از نوع چدن نشکن و یا داکتیل است و هر بست وزنی معادل 1300 تا 1650 گرم دارد. اجزای تشکیل‌دهنده بست چهارپیچ شامل 2 عدد برگه، 1 عدد کنده، 4 عدد پیچ، 4 عدد مهره و 4 عدد واشر است.

بست آهن‌گیر

این بست زمانی استفاده می‌شود که قصد داشته داریم از یک طرف به لوله و از طرف دیگر به تیرآهن اتصال ایجاد کنیم. این مدل بست که به بست H نیز معروف است، کاربرد عمرانی نداشته و در پروژه‌های صنعتی که در صنایع‌ پتروشیمی، پالایشگاه و دکل‌های حفاری نفت کاربرد دارد، استفاده می‌شود. شرکت فولاد بست ایرانیان این مدل بست را از جنس چدن نشکن تولید می کند.

بست گردان

همانطور که نام این مدل بست مشخص است، بست گردان به شما امکان می‌دهد تا دو لوله در ضمن اتصال، روی یکدیگر حرکت نیز داشته باشند. این مدل بست که به بست 360 درجه نیز معروف است برخلاف سایر انواع بست‌های داربست نیازی به زاویه 90 درجه برای اتصال ندارد. این مدل بست داربست در انواع 2، 4، 6 و 8 پیچ در بازار موجود است. وزن هر یک از این بست‌ها معادل 1750 گرم است. اجزای تشکیل‌دهنده بست گردان شامل 2 عدد برگه، 1 عدد کنده، 4 عدد پیچ، 4 عدد مهره و 4 عدد واشر است.

بست کفی

این مدل بست به عنوان پایه برای لوله‌های داربستی استفاده می‌شود که روی سطح سرامیک و یا هر سطح صیقلی دیگری قرار نگرفته باشند. وزن این بست 650 گرم است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *